Vedtægter for Slagelse Bridgeklub

§ 1 – Navn og tilhørsforhold

Klubbens navn er Slagelse Bridgeklub.

Klubben er medlem af Danmarks Bridge Forbund og mesterpointsordningen.

§ 2 – Formål

Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.

§ 3 – Bestyrelsens sammensætning og arbejde

Klubben ledes af en bestyrelse på 5-7 medlemmer. Formanden vælges på generalforsamlingen for 2 år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges ligeledes for 2 år ad gangen, således at 3 af medlemmerne er på valg hvert år – første gang efter lodtrækning. Genvalg kan finde sted.

Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand, kasserer og sekretær.

Der indkaldes til bestyrelsesmøde, når formand eller i dennes forfald næstformand finder det nødvendigt, eller når 4 bestyrelsesmedlemmer ønsker det.

§ 4 – Bestyrelsens beslutningsdygtighed og udvalg

Bestyrelsen er beslutningsgyldig, når mindst 4 medlemmer er til stede. Alle sager afgøres ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens/næstformandens stemme afgørende. Fra bestyrelsesmøderne tages der referat, der underskrives af de tilstedeværende medlemmer. Ved vakance kan bestyrelsen supplere sig selv indtil førstkommende generalforsamling.

Bestyrelsen nedsætter et turneringsudvalg, der udarbejder sæsonprogram/turneringsreglement samt tilrettelægger og leder turneringerne.

Desuden kan bestyrelsen nedsætte diverse arbejdsgrupper til at varetage opgaver i forbindelse med klubbens daglige virke.

§ 5 – Regnskabsår

Klubbens regnskabsår er 1. april – 31. marts.

§ 6 – Generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i maj måned og skal indvarsles med 1 måneds varsel før afholdelsen på klubbens opslagstavle og meddelelse til samtlige medlemmer.

Forslag, der ønskes behandlet, skal indsendes til formanden senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.

§ 7 – Dagsorden for generalforsamlingen

Dagsordenen skal indeholde:

  1. Valg af dirigent
  2. Formandens beretning
  3. Aflæggelse af årsregnskab
  4. Fastsættelse af kontingent og spilleafgift
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af formand (hvis denne er på valg)
  7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
  8. Valg af revisor og revisorsuppleant
  9. Eventuelt
§ 8 – Afstemningsregler og vedtægtsændringer

Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer. Punkter på dagsordenen afgøres ved simpelt stemmeflertal.

Vedtægtsændringer kan dog kun vedtages med mindst 2/3 majoritet blandt de fremmødte medlemmer. Forslag om klubbens opløsning kan kun vedtages med mindst 2/3 majoritet af samtlige klubbens medlemmer.

§ 9 – Ekstraordinær generalforsamling og særlige forhold

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller efter mindst 1/3 af klubbens medlemmer har fremsat ønske herom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden og eventuelle forslag Skriftlig afstemning af et forslag kan forlanges af blot ét medlem.

Hvis bestyrelsen idømmer et medlem karantæne eller ekskluderer medlemmet, skal medlemmet underrettes skriftligt om karantæne/eksklusion. Der henvises til bestemmelserne herom i forbundets vedtægter. I henhold til disse bestemmelser indberettes det til forbund og distrikt, når der er tale om anden grund end kontingentrestance.

Ved klubbens ophævelse tilfalder dens værdier en velgørende organisation efter generalforsamlingens beslutning.

Dette er en ordret men omformateret udgave af vedtægterne besluttet på generalforsamling den 8. oktober 2025.